Monday 23 February 2015

Minum air kosong: Apa Kelebihannya?

Ramai antara kita yang dapat Whatsapp berkaitan dengan fenomena Strok Haba yang mungkin berlaku ketika ini. Hal ini berlaku kerana pendedahan yang berpanjangan kepada cuaca dan suhu yang panas. Antara cara untuk mengawal badan daripada terkesan secara melampau oleh fenomena ini adalah dengan cara meningkatkan amalan meminum air kosong.

Jadi di sini pada kali ini saya akan kongsikan faedah daripada meminum air kosong ini.

1. Menguruskan badan
Khabar gembira buat para wanita yang tengah berdiet. Air putih tidak mengandungi kalori, gula ataupun lemak dan ini ternyata mampu mengurangkan berat badan seseorang.
2. Meningkatkan kesuburan
Air putih dapat menghasilkan hormon testosteron pada kaum Adam serta hormon estrogen pada kaum Hawa.
3. Melancarkan sistem pencernaan
Minum air putih dalam kuantiti lapan gelas setiap hari akan melancarkan sistem pencernaan. Ia dapat menghindarkan dari mendapat sembelit malah pembakaran kalori juga akan berjalan dengan efisien.
4. Melambatkan proses pertumbuhan zat yang menyebabkan kanser
Air putih bukan saja melambatkan pertumbuhan zat penyebab kanser malah ia juga dapat membantu mencegah penyakit hati dan ginjal.
5. Perawatan kecantikan
Kekurangan pengambilan air putih menyebabkan tubuh menghadapi kesulitan untuk menyerap air, sekaligus mengakibatkan kulit kering dan berkerut.
6. Tubuh lebih segar dan sihat
Khasiat air putih bukan sekadar untuk membersihkan tubuh saja tapi juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh. Kita mungkin dapat bertahan bila tidak makan beberapa hari namun tidak mungkin dapat bertahan jika tidak minum air. Ini kerana air merupakan bahagian terbesar dalam komposisi tubuh manusia.
7. Menyihatkan jantung
Air putih juga diyakini dapat menyembuhkan penyakit jantung. Bahkan pada saat ini juga sudah banyak perubatan alternatif yang memanfaatkan penggunaan air putih.
8. Ubat kepada penyakit strok
Air putih tidak hanya digunakan untuk mengubati berbagai penyakit kulit, namun sangat efektif untuk mengubati penyakit lumpuh. Ini kerana air dapat membantu memperkuatkan kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sistem pernafasan.
Untuk maklumat di atas kredit saya berikan kepada: Cahaya Purnama
Selain itu, amalan meminum air kosong pada waktu-waktu yang tertentu juga dapat memberikan beberapa manfaat kepada kita, antaranya seperti di bawah:
Kalau kita ingat, datuk dan nenek kita selalu minum air kosong masa dorang mula-mula bangun pagi kan. Belum pergi gosok gigi atau ke tandas, air kosong yang akan dicari mereka dahulu. Rupanya, memang terbukti ada khasiatnya. 
Jadi, sama-samalah kita mengamalkan amalan sihat yang tidak memerlukan kos yang tinggi ini. Dengan minum, anda dapat segala-galanya! Chewahh.. Haha.. 

No comments:

Post a Comment