Sunday 15 February 2015

Ayat Do's and Don'ts ketika kawan sakit

Kita selalu mengucapkan beberapa ayat ketika kawan kita sakit. Tujuan kita tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk membuatkan kawan kita tu rasa lebih baik. Tetapi sedar atau tidak, setiap ayat yang kita tuturkan tu boleh memberi kesan yang tidak kita sangkakan kepada mereka.

Jangan berkata:
1."Ko nampak ok ni" 
 Walaupun ayat ni pada kita seolah nk puji dia la. Tetapi ia juga boleh membawa maksud, "Ko ni tak nampak sakit pun. Aku tengok ko ok je ni," yang mana macam nak kata kawan kita tu tak betul-betul sakit.

2. "Takpe kalau kau sakit, sekurangnya kau boleh rehat dari keja. Mesti best tu." 
Niat kita ikhlas untuk membuatkan kawan berasa selesa. Tetapi seseorang yang sakit dan mempunyai limitasi fizikal untuk bergerak boleh berasa tertekan memikirkan kata-kata kita kerana mereka perlu membayar bil perubatan, menghadiri appointment bersama doktor dan lain-lain. Rehat dari kerja bermaksud kurangnya sedikit sebanyak sumber kewangan.

3. "Kau sakit ni sebab stress. Kalau kau rehat, mesti rasa OK nanti."
Kita biasa mendengar yang sakit ni ada kaitan yang sangat kuat dengan stress. Walhal jika dikaji, ianya bukanlah satu-satunya punca kepada terjadinya stress, banyak faktor lain yang perlu diambil kira. Komen seperti di atas akan membuatkan kawan kita menjadi lebih stress kerana faktor lain tidak diberi perhatian yang sewajarnya.

Katalah:
1."Saya tak tau apa yang perlu dikatakan, tetapi saya amat mengambil berat tentang awak."
Adakalanya lebih baik kita berterus terang daripada berkata perkara yang kita sendiri pun tak faham. Mengaku sahaja yang kita tak tau apa yang kawan kita sedang rasakan tetapi kita akan selalu ada bila mana kawan kita memerlukan bantuan kita. Itu lebih menyenangkan.

2."Kalau kau nak menangis, menangislah. Aku akan teman."
Setelah segala keperitan yang kawan kita lalui seperti sakit, masalah kewangan untuk menyelesaikan bil perubatan dan lain-lain, mereka hanya mahu untuk menangis sepuasnya hanya untuk melepaskan emosi mereka. Daripada kita menjadi kawan yang akan berkata:"Jangan menangis, kau kena kuat." Cubalah jadi kawan yang duduk bersama-sama ketika kawan kita menangis.

3."Aku nak ke kedai, kau nak apa-apa tak..?"
Sebelum kita nak keluar kemana-mana, mungkin kita boleh memberitahu kawan kita terlebih dahulu supaya mereka mungkin dapat membuat senarai barangan yang mereka perlukan. Membantu untuk membeli barangan dapur yang berat ini sangat bermakna.

Sekian untuk kali ini. Sumber rujukan: Readers Digest, September 2013, p18

2 comments:

  1. Haha.. memang betul pun.. itu lah antara ungkapan yang sering di ungkapkan bila kita g melawat kekawan yang sakit... okok pas nih tak ckp gitu dah...

    http://supernifzvitamin.com/pancit-selepas-travel/

    ReplyDelete
  2. Kann.. haha.. Saya pun amik ilmu baru jg ni..

    ReplyDelete